Duim omhoog voor de aanpak van CCA Yachtcleaners

Met zo’n 186 schepen in zijn stallingen, 8 werknemers die op verschillende locaties aan het werk zijn en tientallen klanten die in en uit lopen, zit een ongeluk in een klein hoekje. Dat weet Arjen Hoek, eigenaar van CCA én fijne klant en buurman, als geen ander. Wij vroegen hem naar zijn visie over veiligheid en aanpak binnen zijn bedrijf.

Voor degenen die nog nooit van CCA Yachtcleaners hebben gehoord. Wie zijn jullie en wat doen jullie?
‘’Wij zijn een bedrijf dat in de winter zeil- en motorschepen verwarmd stalt op onze drie locaties in Bruinisse. Gedurende het voorjaar en zomerseizoen onderhouden we die schepen cosmetisch op locatie.’’

Hoe belangrijk is veiligheid voor jullie?
‘’Heel belangrijk. Onze grootste nachtmerrie is en blijft brand. Je kunt altijd wel zeggen: dat gebeurt ons toch niet, maar een dag later is het wel zo. Dat wil ik niet. Als er in een van onze stallingen brand ontstaat, is het niet meer te blussen. Dan brandt alles af en ga je een traject in met verzekeringsmaatschappijen waar je als ondernemer liever niet inkomt. Nee, veiligheid staat bij ons hoog in het vaandel. Niet alleen op het gebied van brandpreventie, maar we willen ook dat ons personeel in een veilige omgeving werkt.’’

‘’Je kunt altijd wel zeggen: dat gebeurt ons niet,

maar een dag later is het wel zo.’’

Een prachtig schoolvoorbeeld als je het ons vraagt.
‘’Ik ga niet zeggen dat wij het beste jongetje van de klas zijn, zoiets wordt ook geëist. Maar wanneer er 186 schepen met een lengte van 7 tot 30 meter in je stalling staan, moet je die verantwoordelijk nemen. Dat moet gewoon in orde zijn. En hetzelfde geldt voor je personeel. Als zij iets overkomt, wil je niet met de gebakken peren zitten. En dan heb ik het nog niet eens over het menselijks letsel. Voorkomen is beter dan genezen.’’ 

Hoe zijn jullie bij De Jonge Veiligheidsopleidingen terecht gekomen?
‘’We waren altijd klant bij een ander bedrijf. Dat beviel prima totdat ik tot de ontdekking kwam dat bij de jaarlijkse keuring een van de brandblussers en een EHBO-koffer was vergeten én dat er in een auto geen brandblusser meer zat. Dat kan niet. Als ik een vliegtuig instap en dat ding heeft net een beurt gehad, dan ligt er ook geen dopsleutel 44 in de motor. Je verwacht dat iemand zijn verantwoordelijkheid neemt en alles goed regelt, want ik wil er geen zorgen over hebben. Je begrijpt, met dat bedrijf werden geen zaken meer gedaan en ben opzoek gegaan naar een ander. Riny had ons al eerder een BHV-cursus gegeven. Hij luisterde goed naar onze vragen en kwam met voor ons herkenbare voorbeelden. Toen we hoorden dat onze buurman voor zichzelf was begonnen, was de keuze snel gemaakt. Beter kan niet.’’

 ‘’Als ik een vliegtuig instap en dat ding heeft net een beurt gehad, dan ligt er ook geen dopsleutel 44 in de motor.’’

 Beter kan niet, zeg je. Ben je het daar nog steeds mee eens?
‘’100%. Riny ziet dingen die anderen nooit hebben gezien. Als ik nu terugkijk naar wat er het afgelopen jaar allemaal naar boven is gekomen door zijn blik, dan is dat ongelooflijk. Ik bedoel, een collega van hem zette daar vorig jaar nog gewoon z’n handtekening onder met het bericht het is in orde en hij ziet dat het niet klopt. Dat verbaast me. In positieve zin natuurlijk. Plus het stukje afhandeling is perfect. We hadden hier een AED aan de muur hangen. Dat viel Riny op en kwam meteen met het voorstel om hem buiten te hangen. Handig, want dan is hij voor iedereen beschikbaar. Ook als we dicht zijn. Dan zeg ik: ja prima, regel het maar. En dan wordt het ook tot in de puntjes geregeld. Geen gedoe, geen gezeur, gewoon doen. Perfect als je het mij vraagt.’’

 Mooi dat je het vertrouwen dan toch weer hebt.
‘’Ja, dat heb ik ook tegen Riny gezegd: ik vaar blind op je advies. Op het moment dat hij zegt dat het nodig is, dan moet dat er ook komen. Zo heeft hij ons er ook op geattendeerd dat het nodig is om een heftruckcertificaat te halen. Ik bedoel, wij stappen zo in, gaan naar boven, doen ons ding en klaar. Maar dat mag natuurlijk niet. Het zijn allemaal van die puntjes. Het kost geld, dat weet ik wel, maar het kan maar gebeuren en ik wil geen gezeur met een verzekeraar of arbodienst krijgen. Riny weet precies waarover hij het heeft en adviseert ons daarin. Op een professionele manier. Dat is voor ons belangrijk.’’

 ‘’Ik vaar blind op je advies.’’

Naast het leveren en controleren van de veiligheidsartikelen, hebben jullie dus ook cursussen gevolgd. Hoe was dat?
‘’Goed. Leerzaam. Handig. Soms worden we gebeld of zien we reclames voorbijkomen van bedrijven die het dan voor een veel lagere prijs aanbieden, maar na het volgen van een cursus bij De Jonge Veiligheidsopleidingen weet je dat dat niet kan. Zij kunnen niet diezelfde kwaliteit bieden.’’

 Jij bent je bewust van het belang van een BHV-cursus, hoe is dat voor je werknemers?
‘’Het is natuurlijk niet een dagje leuk brandjes blussen en verbandjes leggen. Dat is inmiddels wel duidelijk bij onze jongens. En ik zeg expres inmiddels, want wij hebben twee jaar geleden een ongeval gehad op een van onze locaties. Een klant kwam heel ongelukkig ten val en niemand wist wat hij moest doen. Paniek alom. Een week later snijdt iemand met een mes tot aan het bot in zijn duim. Er worden drie verbandtrommels voorbijgelopen en niemand nam het initiatief. Dat zijn wel momenten waardoor zij ook zoiets hebben van: oké, dit is geen dagje lol hebben, dit is echt nodig.’’ 

‘’Dat zijn wel momenten waardoor zij ook zoiets hebben van: oké, dit is geen dagje lol hebben, dit is echt nodig.’’

Wat zouden je collega-ondernemers vandaag nog aan veiligheid moeten doen volgens jou?
‘’De telefoon pakken en De Jonge Veiligheidsopleidingen bellen. Ze zitten in de buurt, zijn goed bereikbaar en keurig netjes met de tarieven. Het is niet alleen de prijs, maar ook het moment dat je die blusser van de muur aftrekt dat je weet dat hij het doet. Zeker als het gaat om een leven van iemand. Daarom zeg ik: ga naar De Jonge Veiligheidsopleidingen. Er wordt meegedacht, het is goed voor elkaar, meer dan goed zelfs én zeer betrouwbaar. Daar kan ik niets over zeggen.’’

Dankjewel Arjen.